Brev:
Skemad og søvnmønster - 7 mdr.
21. september 2008
Alder:
7 mdr.
Skemad og søvnmønster - 7 mdr.
Hej Helen.
Nu må vi have dit råd igen;o)
Vores tvillinger på syv måneder (om seks dage d. 27-9), Benjamin og Mathilde, er forskellige – især når det kommer til spisevaner, som så igen smitter af på sovemønstret.
Benjamin spiser gladelig, og skal nærmest holdes igen for ikke at forspise sig, og sover fint igennem om natten. Men Mathilde er ikke meget for at spise overhovedet. Hver gang er en kamp at få hende til at åbne munden. Hun sætter tungen i vejen, så det meste af maden kommer ud igen. Hun klynker nemt og skal oftest nærmest ’narres’ til at åbne munden med fx et stykke legetøj løftet opad, så hendes løftende synsfelt får munden til at åbne sig.
Ved et tilfælde blev deres aftensmad portion delt i to lige store dele på hver deres tallerken, og vi opdagede at når Benjamin havde spist op, havde Mathilde knapt spist halvdelen – og der plejede vi at holde inde med bespisningen, da Mathilde på dette tidspunkt også var blevet gradvist genstridig, så vi troede at hun også var blevet mæt.
Efter denne opdagelse er vi begyndt at blive mere vedholdende med at give Mathilde mad, indtil hun har spist omtrent den samme mængde som Benjamin. Resultatet er da også kommet i mild grad: I stedet for at vågne to gange om natten og være sulten, vågner hun nu ’kun’ én gang. Men hun spiser stadig slet ikke nær så meget som Benjamin, og det til trods for at hun klart er den største tvilling; hun har lige fra fødslen været 10-20 % større og tungere end sin bror. Mathilde vejer ca. 10 kg., mens Benjamin vejer ca. 8 kg.
Vores sove- og spiserytmer ser således ud:
Mellem 05:00 og 06:00 - Tidlig morgenflaske, ca. 100 ml.
Mellem 06:00 og 07:00 - Sove videre…
Mellem 07:00 og 07:30 - Morgenmad: Fx fuldkornsgrød med frugtmos
Mellem 08:30 og 11:00 - Formiddagslur
Mellem 11:30 og 12:00 - Frokost: Fx
Mellem 13:30 og 14:00 - Flaske, afhængig af frokost indtag, mellem 100 og 150 ml.
Mellem 14:00 og 15:30 - Eftermiddagslur
Mellem 16:00 og 16:30- Et stk. blødt frugt plus frugtmos, højst et halvt glas hver
Mellem 16:30 og 17:00 - (Måske) en power-nap
Mellem 17:30 og 18:00 -Aftensmad: Most kød, kartoffel og grøntsager, ca. 1 dl. hver.
Mellem 19:30 og 20:00 - Godnat flaske, afhængig af aften indtag, mellem 100 og 150 ml.
Mellem 20:00 og frem - Nattesøvn…
Mellem 22:30 og 23:00 - 200 ml. vælling
Mellem 02.30 og 04:30 - Flaske, 200 ml., kun Mathilde.
Vi sørger for at variere smag, både vedrørende grød, valg af frugt, kød og grøntsager.
Selvfølgelig er der en ’kamp’, når en ny smag skal introduceres, men den er generelt ikke hårdere med den ene fra for den anden tvilling; de har hver deres preferencer – noget de hver især bedre kan lide end andet, noget de begge er vilde med, og noget de begge ikke synes er så lækkert.
Begge tvillinger er glade, sunde og raske, og følger pænt den udvikling de skal. Før Mathilde fik falsk strubehoste for en halvanden måneds tid siden, var det hende, der spiste mest og ’nemmest’, men derefter er det ligesom om hun er faldet lidt tilbage.
Mathilde er mere ’sin egen’ end Benjamin. Hun bliver let irriteret, hvis man prøver at hjælpe hende; fx vil hun selv have fat i skeen, hun skal nok selv bestemme, hvornår hun vil åbne munden osv. Hun er temperamentsfuld, og bliver let hysterisk, hvis ikke hendes behov stilles hurtigt, mens Benjamin ganske enkelt finder sig lidt mere i tingenes tilstand.
Kan der ligge andre årsager bag Mathildes adfærd, og endnu vigtigere: Noget vi kan gøre anderledes? Hvis det er tænder, der er på vej, så er det godt nok lang tid det strækker sig over – Benjamin har fået sine to første i undermunden, så han har været (lidt) igennem samme adfærdsmønster, men det varede kun en fire-fem dage.
Venlig hilsen
Charlotte & Anders